niedziela, 10 stycznia 2016

W kółko i w kółko i w kółko i w kółko...

Znów muszę przeprosić. Zawiodłam was. Nie chciałam, naprawdę. Ale czy nikt z was nie był nigdy tak  zapracowany (lub przemęczony), że nie miał siły na najdrobniejsze rzeczy? Na pewno znajdą się tacy ludzie.
Do rzeczy. Ostatnia część wyzwania, trochę o "Roku 1984" i cytat.

Przed państwem...

KSIĄŻKOWE BINGO

1. Zielona okładka
2. Ptaki na okładce
3. Dzieje się w czasie wojny
4. Nieznany autor
5. Romans
6. Przerobiona książka znanego autora (wiecie, na przykład "Duma i uprzedzenie i zombie" - o to mi chodzi)
7. Skierowana do dzieci
8. Dzieje się na Karaibach
9. Książka pierwotnie napisana po łacinie przez znanego do dziś pisarza
10. O roślinach lub dziczy
11. Na jej podstawie powstał film
12. Kwiat na okładce lub w tytule
13. Wydana na wiosnę
14. Dzieje się w Kaliforni lub na Florydzie
15. Opisuje podróż
16. Kwiecień, maj lub czerwiec w tytule
17. Głębokie relacje dziecko - rodzice
18. Dzieje się w liceum
19. Napisana przez kobietę
20. Pierwsza w serii
21. Żółta okładka
22. Treść zaczyna się na "S", "P", "R", "I", "N" albo "G"
23. Dla starszej młodzieży
24. Zombie!

To tyle, jeśli chodzi o całość wyzwania. Już niedługo wstawię zdjęcie mojego stosiku książkowego (pisałam o nim w POCZYTANII 2016) i wymyślę jakąś wygodniejszą wersję przedstawiania wyzwania. Gdzieś, gdzie będzie można na bieżąco śledzić wypełnianie kolejnych punktów.

Teraz opowiem o "Roku 1984" George'a Orwella. Jest to bardzo interesująca książka. Wciąga już od pierwszej strony i nie mogę się doczekać, co będzie dalej. Naprawdę ją polecam. Genialny styl pisania, świetni bohaterowie... No, i opowiada o państwie totalitarnym. Wyjaśnię. W gimnazjum przeczytałam "Folwark zwierzęcy" (także George'a Orwella). Jest to metafora ustroju totalitarnego (należy zwrócić uwagę na hasło "Wszyscy są równi, ale niektórzy są równiejsi"). Od tamtej pory lubię czytać książki o tym właśnie opowiadające (trochę dziwne zajęcie). Dlatego "Rok 1984" ma u mnie duży plus. Zobaczcie:
+

Dobrze, na koniec obietnica, że postaram się pisać codziennie.

Cytat na dziś?

"W swoich rozważaniach zagłębiał się coraz bardziej w labirynt świata dwójmyśli. Wiedzieć i nie wiedzieć; mieć poczucie absolutnej prawdomówności, a jednocześnie wygłaszać umiejętnie skonstruowane kłamstwa; wyznawać dwa zupełnie sprzeczne poglądy na dany temat i, mimo świadomości, że się wzajemnie wykluczają, wierzyć w oba; używać logiki przeciwko logice; odrzucać moralność i zarazem i zarazem rościć sobie do niej prawo; wierzyć, że demokracja jest niemożliwa oraz że Partia stoi na jej straży; zapomnieć wszystko, czego nie należy wiedzieć, po czym przypominać sobie, kiedy się staje potrzebne, a następnie znów szybko wymazywać z pamięci; przede wszystkim zaś stosować ten proces do samego procesu. To była największa sztuka: świadomie wprowadzać się w stan nieświadomości, po czym stawać się nieświadomym dopiero co dokonywanego aktu autosugestii. Nawet samo zrozumienie słowa dwójmyśl wymagało stosowania dwójmyślenia."
(oczywiście "Rok 1984" George'a Orwella)

5 komentarzy:

  1. Zachęciłaś mnie do "Roku 1984" i jak ogarne książki które czekają na mnie w kolejce to sobie przeczytam :-) Chciałem się też podzielić cytatem... "I nagle okazało się, że pod malutkimi zlepionymi powiekami, w najbardziej niewłaściwym miejscu na świecie, są oczy Annelie. Kopia zapasowa. Wykonana specjalnie dla mnie." :-) Dmitry Glukhovsky Futu.re.

    OdpowiedzUsuń
  2. Ten komentarz został usunięty przez autora.

    OdpowiedzUsuń
  3. "Rok 1984" to świetna książka, przerażająca wizja świata totalitarnego. Również polecam. ...I nie ma w moim myśleniu ani krzty dwójmyślenia ;)

    OdpowiedzUsuń
  4. Errata: w wierszu 1 mojej odpowiedzi zamiast "jak ogarne" powinno być "kiedy ogarnę" oraz przecinek przed "które" oraz "to" (w wierszu 2). W wierszu 6 tytuł powieści powinien być oczywiście w cudzysłowie - "Futu.re".

    Za zwrócenie uwagi na te drobne, mam nadzieję, błędy dziękuję domownikom :)

    OdpowiedzUsuń
  5. Malykubie - bardzo mi miło, że zachęciłam cię do przeczytania "Roku 1984". Dziękuję także za cytat, bardzo mi się spodobał.
    Parrafrazo - cieszę się, że podoba ci się ta powieść. Jest naprawdę niesamowita. Tylko taka drobna uwaga co do dwójmyślenia. Zwróć uwagę na cytat "Nawet samo zrozumienie słowa >>dwójmyśl<< wymagało stosowania dwójmyślenia.". W takim razie albo piszesz coś, czego nie rozumiesz (bo zrozumienie wymagałoby stosowania dwójmyślenia), albo jest jednak w twoim myśleniu jakaś krzta (tudzież krztyna) dwójmyślenia. Zaznaczam, że swoim komentarzem nie miałam zamiaru nikogo urazić, jedynie "dokopać się do sedna" sprawy (pozwolę sobie użyć tu, chyba potocznego, określenia).

    OdpowiedzUsuń